Week 18: Eindelijk weer samen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Crutzen - WaarBenJij.nu Week 18: Eindelijk weer samen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Crutzen - WaarBenJij.nu

Week 18: Eindelijk weer samen!

Door: Laura & Martijn

Blijf op de hoogte en volg Laura

23 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Daar zijn we weeeer! Na 17 weken dan eindelijk weer samen!
Donderdag was het zover! Ik mocht naar het vliegveld om Martijn op te halen!
Na dat ik mijn collega's op stage knettergek gemaakt had met mijn hyperactiviteit ging ik donderdag middag samen met Jessica naar Zanderij om de mannen op te halen! Na anderhalf uur zenuwachtig heen en weer lopen kwam hij dan eindelijk door de deuren naar buiten!!
Het zou tijd worden!! Martijn heeft zijn eerste keer vliegen overleefd! haha
Ik had vrijdag vrij genomen van stage zodat we een lekker lang weekend samen hadden.
Vrijdag hebben we de stad verkent en de highlights van Paramaribo bezocht, zoals een echte toerist zou doen!
Vrijdag avond had ik diploma uitreiking van mijn salsa cursus! Met mooie punten ben ik geslaagd voor mijn basis cursus Salsa en Merengue.
Zaterdag stond het eerste tripje op het programma. We hebben, samen met de meiden, een bezoek gebracht aan de Jodensavanne en Blakka Watra.
Jodensavanne is een voormalige woonplaats van joden in Suriname, ongeveer 50 km van Paramaribo. De plaats was van ongeveer 1640 tot 1832 in gebruik en er zijn nog restanten terug te vinden van graven en gebouwen uit die tijd. De joden stichtten op deze plek een suikerrietplantage waar veel slaven toen der werkten.
Zelfs tijdens de tweede wereldoorlog heeft deze plek nog een grote rol gespeeld. Er werd een barakkenkamp opgericht, genaamd kamp Jodensavanne. Hier werden vooral mensen uit Nederlands-Indië, leden van de Indische NSB en in Indie wonende Duitsers ondergebracht.
Op dit moment staat de Jodensavanne op de tentatieve lijst van de UNESCO Werelderfgoedlijst.
Een plek met zijn eigen geschiedenis dus.
Wij verbaasde ons erg over dit verhaal, omdat er al zoveel verschillende culturen met hun eigen geschiedenis in Suriname zijn, dat wij niet meer aan de Joodse geschiedenis gedacht hadden.
Na ons bezoek aan de Jodensavanne gingen we door naar Blakka Watra.
Blakka Watra is een kreek met cola-kleur water. We hebben hier, tussen de enorme regenbuien door, lekker in het koude water gelegen en onze kerstmuts foto's gemaakt!
Bij thuiskomst waren we dood moe door alle mooie indrukken van die dag!

Zondag hebben we, tussen de regenbuien door, een bezoek gebracht aan de zondagmarkt. Met een tas vol lekker fruit zoals Meloen en Ananas gingen we weer naar huis. Gistermiddag hebben we de Sunset Dolphin tour en kaaimannen tour gedaan. Ook weer met helaas veel regen. Maaaar ondanks de regen hebben we toch best veel dolfijnen gezien! Martijn heeft de videocamera mee genomen, dus die heb ik mooi kunnen testen tijdens deze tour!
Na de dolfijnen tour gingen we kaaimannen spotten.
In de regen gingen we de boot op, in het donker, op zoek naar Kaaimannen. Al snel had de gids een kaaiman gespot en had hem zonder teveel moeite gevangen.
Natuurlijk was dit weer een fotomomentje!
Het waren maar kleine kaaimannen maar toch.. ik heb een krokodil vastgehouden! (vond het toch wel een beetje eng in het begin hoor!) haha

Zoals te lezen hebben Martijn en ik een leuk eerste weekend samen gehad. Helaas wel met veel regen, maarja ag dat hoort bij de regentijd zullen we maar zeggen..
Vandaag moest ik weer gewoon naar stage en ook morgen moet ik naar kantoor.
Morgen komt er weer een cruise schip aan in Suriname en ook dit keer zal ik (toch) van de partij zijn. Om 07.00 uur morgenochtend zal ik op de haven staan. Benieuwd hoe deze cruisedag gaat verlopen!
Kerstavond hebben we nog niet echt plannen.
Eerste kerstdag gaan we samen met onze huisgenoten in de avond pannenkoeken bakken, een origineel kerstdiner vonden we!
Tweede kerstdag gaat de huisbaas voor alle bewoners koken! Benieuwd wat voor mega kerstdiner dat gaat worden!!
Nog steeds ontbreekt het kerstgevoel, ook al liggen er kerstcadeautjes uit Nederland op mijn tafel te wachten tot ik ze eindelijk open mag maken!!
Vrijdag heb ik ook vrij gekregen van stage dus we hebben weer een lekker lang weekend samen!
Zaterdag gaan we onze eerste weekend trip maken! We gaan naar Brownsberg. Dit is dezelfde tour die ik mijn eerste maand met de meiden deed, de tour met de kabelbaan, het stuwmeer en het mooie uitzicht boven op de berg!!
We hebben onze tijd hier in Suriname al aardig volgepland en hebben dan ook al geen weekend meer vrij!
Tussen alle geplande tripjes door loop ik wel nog gewoon stage! 15 januari maar ik mijn laatste dag bij METS. De dagen zijn ondertussen op twee handen te tellen..

Voor nu...
Wensen we iedereen hele fijne kerstdagen en tot blogs!
Heel veel liefs uit Suriname van ons!

  • 23 December 2013 - 23:24

    Ans Crutzen:

    Hallo Laura en Martijn,

    Wij wensen jullie prettige feestdagen en een gezond 2014 en geniet nog van jullie vakantie.

    Groetjes Ans en Ad

  • 23 December 2013 - 23:39

    José Brassé:

    Hallo Martijn en Laura.

    Ja troost, jullie maar, hier regent en stormt het, en dan niet bij zulke temperaturen als bij jullie.
    Leuke foto's hebben we gezien van de kaaimannen,dolfijnen en jullie met de kerstmutsen, midden in de zomer.

    Geniet er maar lekker van, voor jullie weten is het inpakken.

    Lieve groetjes

  • 23 December 2013 - 23:48

    Danielle:

    Nou Laura en Martijn.
    Tijd om stil te zitten is er niet bij.
    Mooi en vet om zoveel te zien.
    Heel veel plezier samen.
    X Daan

  • 25 December 2013 - 19:09

    Esmeralda:

    Hey Laura en Martijn we willen jullie hele fijne feestdagen wensen en een hele fijne tijd samen die jullie hebben in Suriname, geniet ervan.
    Ook alvast een spetterend en gelukkig nieuwjaar.
    Jo en Esmeralda

  • 26 December 2013 - 01:05

    Gertie:

    Hé Kerstmutsen,

    Heeeeele fijne kerstdagen en veel liefde en gezondheid voor 2014!!
    Maar genieten jullie maar eerst lekker samen!
    Groetjes Gertie en Alex

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

In augustus zal ik voor 22 weken Nederland verruilen voor het tropische Suriname. Ik zal hier, als onderdeel van mijn opleiding, stage gaan lopen bij een touroperator. Via deze blog wil ik de thuisblijvers graag op de hoogte houden van mijn avonturen. Ik zal veel nieuwe dingen ontdekken en mooie tijden tegenmoet gaan. Mijn vertrek lijkt nog ver weg, maar het is sneller augustus dan ik zelf door zal hebben. Ik verheug mij ontzettend op de mooie dingen die mij te wachten staan!

Actief sinds 19 Juni 2013
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 21942

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2013 - 24 Januari 2014

Stage in Suriname

Landen bezocht: