Week 17 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Crutzen - WaarBenJij.nu Week 17 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Crutzen - WaarBenJij.nu

Week 17

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

17 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Week 17!
Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe snel de tijd hier gaat. Ik ben alweer 17 weken in dit mooie land. Nog maar 5 weken te gaan...
De 17 weken zijn zo snel gegaan, dat ik bang ben dat de komende 5 weken helemaal zullen vliegen!

Zoals ik eerder al schreef is mijn leventje hier in Suriname niet heel spannend meer en is alles gewoon geworden. Zo ook afgelopen week.
Dinsdag ben ik verhuisd naar het nieuwe huis waar ik de komende vijf weken verblijf. Van de huisbaas mogen er geen twee personen in een kamer, waardoor ik niet langer in het mooie grote huis mocht blijven. Alle spullen weer inpakken en verhuizen helemaaaaal naaaar..... de overkant van de straat!
Ik ben verhuisd naar het guesthouse aan de overkant van de straat. Hier zal ik mijn laatste vijf weken doorbrengen. Na even wennen heb ik ook hier nu mijn plekje gevonden en heb ik het prima naar mijn zin.
Woensdag hadden we sinterklaas avond met de bakra family. Met de groep waar wij mee omgaan hebben we een dobbelspel gedaan ter ere van sinterklaas! Sinterklaasliedjes zingen, cadeautjes en een hele boel gezelligheid!
Donderdag was het weer tijd voor salsa. De laatste salsa les!! Nog even de laatste pasjes oefenen en voorbereiden op het examen dat morgen zal plaatsvinden. Ik ben benieuwd wat het gaat worden met mijn geweldige dansmoves..
Vrijdag hebben we het lekker rustig aan gedaan.
Ik heb met de P-nuths geskypt en in de avond hebben we oliebollen gebakken.
Het was leuk om de jongens van Nuth eindelijk weer even te zien en te spreken. De flauwe humor is ze nog steeds niet vergaan!
Voorbereidend op kerst en Oud en Nieuw heb ik samen met Elvira en Raquel oliebollen gebakken, en met resultaat! Ze smaken nog best goed ook!! De volgende keer moeten we alleen even proberen ook werkelijk bollen te maken en geen gekke vormen! We kregen namelijk allerlei figuren, maar geen fatsoenlijke ronde oliebol!

Zaterdag en zondag stond de ontvoering van Elvira op de planning. Ze was zondag jarig en samen met Raquel en Plien had ik bedacht om haar mee te nemen naar Ayo, een beachparty, daar in hangmatten te overnachten en zondagmiddag terug te komen. Helaas viel ons hele plan letterlijk in het water..
Het heeft hier zaterdag van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat zo enorm hard geregend dat het onverantwoord was om in het donker nog met een taxi naar Ayo (bijna 2uur van Paramaribo) te rijden. Hoe verder je van de stad gaat, hoe slechter de wegen hier namelijk worden. Door de regen was het enorm modderig, met het gevolg dat auto's vast komen te zitten. De wegen zin zo enorm slecht en er is bijna nergens verlichting langs de wegen. Het was dus vragen om problemen. We hebben ervoor gekozen om ons plan te wijzigen en de verjaardag in de stad te vieren!
Een ijsje eten bij 't Vat en een kaartspelletje bij Zanzibar. Om 00.00uur was ze dan eindelijk echt jarig! Uiteraard hebben we ervoor gezorgd dat de hele bar wist dat ze jarig was! Met een surinaams lang-zal-ze-leven liedje, een kerstmuts op haar hoofd en een cocktail in haar hand stond ze om 00.00uur op een kruk te proosten op haar verjaardag!
Ondanks het gewijzigde plan was het toch nog een hele geslaagde avond!!

Zondag heerlijk uitslapen en zwemmen bij Torarica, het oudste hotel van Suriname en tevens een van de duurste). Na een lekker middagje relaxen gingen we 's avonds naar de KERK om een kerkdienst bij te wonen. Ja je leest het goed!!
Er was een kerstconcert in de Petrus en Paulus Kathedraal, de oude houten o zo bekende kerk van Suriname. Het was een heel mooi concert met een verteller en veel diverse liedjes gezongen door individuele zangers, zangeressen en een compleet kinderkoor. Het was een leuke dienst en apart om eens een kerkdienst op Surinaamse wijze bij te wonen! Zo werd er een kerstverhaal verteld over een kip die geslacht moest worden, maar beschermd werd door andere dieren... héél apart!
Na deze dienst hebben we de verjaardag van Elvira afgesloten met een etentje bij het bekende Zus&Zo, hét restaurant voor de Nederlandse toeristen en stagiaires!

Terugkijkend op weer een heerlijk leuk, helaas regenachtig weekend, ben ik weer begonnen aan een nieuwe stageweek. Mijn 16e stageweek, mijn 17e week in Suriname. Echter wordt dit wel een hele speciale week want.... Na 17 weken is het donderdag dan eindelijk zo ver!!
Donderdag mag ik eindelijk naar de luchthaven om Martijn op te halen!! Samen zullen wij genieten van mijn laatste 5 weken van dit avontuur en alles afsluiten met een heerlijk vakantie op Curacao!
Met kriebeltjes in mijn buik tel ik de laatste dagen en uren af! Het is bijnaaaa zover!!

De kerststemming mis ik helaas wel... In een korte broek in de zon lopen met een kerstmuts op je hoofd geeft toch niet echt een kerstgevoel! Ook mis ik de kerstboom toch wel, dat geeft altijd iets speciaals!
Mijn kerstcadeau komt donderdag met de KLM aan, verder zal ik niet veel nodig hebben deze kerst!

Voor nu wens ik iedereen een fijne avond en alvast fijne feestdagen. Ik zal jullie de foto's in korte broek lekker in de zon besparen deze keer!!

Heel veel liefs uit het nog altijd heerlijke Suriname!!
xxxxxx

  • 17 December 2013 - 05:43

    Linda:

    Hoi Lau,
    De tijd vliegt inderdaad, wel fijn dat het hoogverwachte en zeer welkome bezoek jouw kant uitkomt. Nu moeten we hem ook nog missen!
    Even dan, want dan neemt hij ons carnavalscadeautje weer mee terug ;)
    Geniet er nog van, nog genoeg te doen en te zien daar en op je "vakantie".
    Liefs Lin

  • 18 December 2013 - 12:42

    Joshua:

    Hey Laura,

    Leuke blog!
    Ik heb je kerstcadeau de afgelopen weken goed verzorgd en zal hem morgen goed ingepakt op de post gooien! Nog veel plezier de laatste weken en tot snel!!!

    Greets,

    Joshua

Tags: kerst, kathedraal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

In augustus zal ik voor 22 weken Nederland verruilen voor het tropische Suriname. Ik zal hier, als onderdeel van mijn opleiding, stage gaan lopen bij een touroperator. Via deze blog wil ik de thuisblijvers graag op de hoogte houden van mijn avonturen. Ik zal veel nieuwe dingen ontdekken en mooie tijden tegenmoet gaan. Mijn vertrek lijkt nog ver weg, maar het is sneller augustus dan ik zelf door zal hebben. Ik verheug mij ontzettend op de mooie dingen die mij te wachten staan!

Actief sinds 19 Juni 2013
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 21983

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2013 - 24 Januari 2014

Stage in Suriname

Landen bezocht: