Kerst in Su en een spannende weekendtrip! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Crutzen - WaarBenJij.nu Kerst in Su en een spannende weekendtrip! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Crutzen - WaarBenJij.nu

Kerst in Su en een spannende weekendtrip!

Door: Martijn & Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

30 December 2013 | Suriname, Paramaribo

December, de maand van de feesten in Suriname! Afgelopen week was het dan eindelijk kerst. Het kerstgevoel was bij ons allen ver te zoeken aangezien we in korte broek en met zonnebrandcrème rondlopen elke dag!
Kerstavond zijn we gezellig met Raquel en Elvira gaan uiteten bij een javaans eettentje. Na het eten gingen we naar de kathedraal om de kerkdienst bij te wonen. Nieuwsgierig gingen we kijken hoe een kerstmis er in Suriname uitzag. Eenmaal aangekomen bij de kathedraal stonden de mensen tot buiten op straat in rijen mee te luisteren met de dienst die binnen aan de gang was! Er was geen gaatje om door naar binnen te spieken, het zag zwart van de mensen!
Eerste kerstdag hebben we gezellig met onze huisgenoten uitgebreid ontbeten! Martijn had samen met de meiden de dag ervoor boodschappen gehaald en gezorgd voor ovenbroodjes, eitjes en heel veel fruit! Een tropisch kerstontbijt!
Helaas regent het nog steeds enorm veel waardoor ook kerst redelijk in het water gevallen is.
We hebben wat kerstfoto's gemaakt bij de grote kerstboom in de stad en hebben een rondje door de Palmentuin met z'n alle gemaakt. Bij terugkomst gingen we pannenkoeken bakken.
Met onze huisgenoten hebben we gezellig 2,5 uur lang pannenkoeken staan bakken om vervolgens met een groep van 15 personen gezellig te dineren. Het was een leuke avond met gezellige raad spelletjes! En ja ja, Martijn onze 'spelletjesliefhebber' deed ook mee en was goed ook nog!
Tweede kerstdag weer een gezellig kerstontbijt met de huisgenoten met o.a. pannenkoeken! We hadden er zo veel gebakken en nog zoveel beslag over, dat we nog een keer met z'n alle konden eten.
In de avond hadden we kerstdiner met het huis, georganiseerd door de huisbaas. Hij had voor Surinaamse gerechten en de nodige drank gezorgd. Het was heerlijk en gezellig! Doordat we de hele kerst met kerstmutsen opgelopen hebben, gewoon voor ons plezier, heb ik toch een klein beetje het kerstgevoel gehad.
Na een lekker kerstdiner hebben we ons met de huisgenoten prima vermaakt in de Karaoke bar en zijn tot in de vroege uurtjes gaan stappen! Het was een top avondje die mij nog lang bij blijft!!

Zaterdag was het vroeg dag. We gingen op trip!! Voor Martijn de eerste keer naar de jungle!!
Om 07.45u zaten we in de bus en vertrokken we met een groep onbekenden naar Berg en Dal om hier als eerste het kabelbaanparcour af te leggen. Ja ja, dit is de trip die ik in September met de meiden al maakte. Dit was mij zo goed bevallen dat ik Martijn dit natuurlijk niet wilde onthouden. Na het mooie parcour, met waaronder de kabelbaan over de Surinamerivier, afgelegd te hebben, vervolgde wij onze reis naar Ston-eiland. Een schiereiland bij het Brokopondostuwmeer.
Bij dit meer hebben we lekkere verkoeling gezocht in het water en genoten van de zon!!
We hebben geweldig mooi weer gehad terwijl het in Paramaribo het hele weekend verschrikkelijk hard geregend heeft. Is dat even geluk hebben!
Van Ston-eiland door naar de Brownsberg. Boven aangekomen op de Brownsberg creëerden wij onze slaapplekken en hebben we heerlijk gegeten. Slaapplekken creëren? Ja, we sliepen in hangmatten! Uiteraard vond ik dit wel even spannend omdat Martijn nog niet eerder in een hangmat gelegen heeft en ik natuurlijk stiekem wel hoopte dat hij er op een komische manier uit zou vallen!! Maar helaas, hij had de hangmat tactiek al snel door!
In de avonduren maakte wij een avondwandeling op zoek naar dieren. De tocht begon rustig en relax maar liep uit tot een pijnlijke schriktocht. Na ongeveer een half uurtje gelopen te hebben kwamen we bij een grote plas die midden op het pad lag. Doordat ik wat met mijn zaklamp aan het spelen was, zag ik opeens twee oranje oogjes in die plas. Eenmaal aan de gids gevraagd te hebben, bleek het een Kaaiman te zijn. Natuurlijk was de gids, en mijn altijd zo brave vriend, zo gek om de kaaiman te gaan vangen. Na 10 minuten vol plezier toe gekeken te hebben hoe de kaaiman telkens weg sprong zodra de gids hem wilde pakken, had hij hem dan eindelijk gevangen.
Het was een redelijke grote kaaiman van, naar schatting, 60 cm groot. Uiteraard was dit een mooi fotomomentje waar niemand nee tegen zei. Echter had de kaaiman hier zijn bedenkingen over en was vanaf het begin al erg agressief. Bij de eerste drie personen, waaronder ook Martijn, ging het goed met de kaaiman en hebben we mooie foto's kunnen maken. Echter toen ik de kaaiman wilde pakken, bedacht de kaaiman dat het nu wel genoeg was met die toeristen en hun foto's....
Een meid had de kaaiman vast en omdat ik de kaaiman toch erg groot vond en hem niet alleen durfde over te pakken, zou Martijn me helpen en samen ermee op de foto gaan. Dit ook omdat de kaaiman geen elastiek om zijn bek had en dus vrij was om te bijten wanneer hij de kans ervoor zou krijgen.
Op het moment dat Martijn de kaaiman over wilde pakken, vloog er iets tegen het gezicht van het meisje aan, waardoor zij schrok. Uit schrik verminderde ze haar duwkracht op de kaaiman waardoor de kaaiman de kans kreeg zijn tanden in Martijn's duim te zetten. Met een grote kreet maakte Martijn duidelijk dat dit geen grapje was maar serious business. De kaaiman had hem beet en was niet van plan los te laten.
De gids, die op dat moment over koetjes en kalfjes praatte met anderen, dacht dat Martijn een grapje maakte en reageerde erg traag. Na een kreeg van mij kwam hij toch eens kijken en schrok zich rot!
Met een flinke tak hebben ze de bek van de kaaiman kunnen openbreken waarna Martijn zijn vinger kon lostrekken.
Het is misschien wat komisch geschreven maar het was behoorlijk schrikken.
Martijn is er nog goed afgekomen met twee gaten door zijn nagel en flinke sneeën aan de onderkant van zijn duim.. Toch wel voordeel zo'n grote handen he!
Na dit flinke schrikmoment waarbij iedereen stijf stond van de zenuwen zijn we terug gelopen naar het kamp om de vinger te ontsmetten en verzorgen.
Gelukkig is 99% van de stagiaire hier werkzaam in het ziekenhuis dus ook nu was er geen gebrek aan EHBO'ers!
We hebben de avond vervolgens "veilig" doorgebracht bij een kampvuurtje.
Vanochtend, zondag, hebben we een flinke wandeling gemaakt naar de watervallen bij de Brownsberg, genaamd Leonval en Ireneval. Als eerste liepen we naar de Ireneval, de verste van de twee, om hier even lekker af te koelen en te genieten van de mooie natuur en de dierengeluiden.
Na een flinke daling van ongeveer anderhalf uur kwamen we aan bij de waterval. Lekker zwemmen, bijkomen en weer terug naar boven.
Uiteraard moesten we ook even de Leonval laten zien en, door de flinke klim naar boven en de benauwdheid hier, afkoelen bij deze kleinere waterval.
Terwijl ik lekker aan het afkoelen was in het water, ging Martijn op ontdekkingstocht uit en kwam terecht bij een grot.
Nadat hij een foto van de donkere grot gemaakt had, zag hij twee oplichtende oogjes. Wat zou dat nu weer zijn? Een slang?
Samen met de gids gingen ze op onderzoek uit en al snel kwamen ze tot de ontdekking dat in die donkere grot ook een wel erg grote kaaiman zat!
Het was een kaaiman van, naar schatting, ANDERHALVE meter groot die op ongeveer 3 meter afstand zat te kijken naar de indringers in zijn grot.
Hij kwam rustig, maar toch met bedreigende ogen naar boven en bleef ons aanstaren. Hij draaide zijn lichaam, waardoor te zien was hoe groot het beest was, en ging dieper de grot in. Waarschijnlijk was het een moeder en waren de andere oogjes die verder op in de donkere grot te zien waren, de baby kaaimannen.
Gelukkig bleef het idee om de kaaiman te vangen dit keer uit en liep iedereen, na het maken van filmpjes en foto's, verstandig terug de berg op.
Terug gekomen bij het kamp kregen we een lekkere lunch waarna we nog de top van de berg bezocht hebben met het geweldige mooie uitzicht.
Helaas was hierna de trip alweer voorbij en reden we terug naar Paramaribo.
Met sterke verhalen en een redelijk gat in Martijn's hand mogen we de conclusie trekken dat het een super geslaagd weekend was! De eerste trip was een groot succes!

Morgen is het alweer 30 december, wat gaat het toch snel!
oudejaarsdag is het groot feest in de stad en zullen wij de hele dag met de huisgenoten en meiden op straat zijn om met de Surinamers mee te feesten!
Donderdag, 2 januari, gaan wij op trip naar Raleighvallen. Een trip van 4 dagen naar de jungle van Suriname. Met een reis van ongeveer 8 uur zullen wij nog dieper het binnenland in gaan en weer veel van de jungle gaan zien. Genieten dus! Nu alleen hopen op net zulk mooi weer als dit weekend!!
De foto's komen snel op facebook, dus nog even geduld!!

Voor nu slaap lekker en veel lieve groetjes van ons!

Geen gekke gevaarlijke dingen doen en kijk goed uit met vuurwerk allemaal! (Dat is iets wat de Surinamers hier niet kunnen..)
Vanaf 27 december mogen ze vuurwerk afsteken en daar maken ze ook goed gebruik van, 24uur per dag horen we duizendklappers en is het bijna geen moment stil.

Heel veel liefs
Martijn en Laura

• 30 December 2013 - 02:59

Ria Bessems:

Dag avonturiers,

Een mooi verhaal om te lezen. Maar, wel hevig schrikken neem ik aan. Is Martijn later ook naar een arts geweest? Jullie blijven de spanning erin houden. Dus advies: rustg aan die laatste dag van het oude jaar en begin het nieuwe niet meteen met vuurwerk!
    Vanuit São Paulo heel veel liefs. Ook van Marc en Sandra.
    Ria

• 30 December 2013 - 03:05

Henk Bessems:

Hoi Laura (en Martijn), gebeten door een kaaiman! Dat kan in Nuth en wijde omgeving waarschijnlijk niemand je nazeggen! Spannend. Dat maken wij hier in São Paulo niet mee. Maar wij beleven weer andere dingen. Heel leuke dingen. Sandra en Marc wonen prachtig, de stad is geweldig. Morgenochtend vertrekken wij per bus naar Rio waar we een appartement hebben op twee minuten lopen naar het strand van Copacabana. Daar gaan we oud op nieuw vieren, geheel in witte kledij gestoken, zoals daar de traditie is. Vier dagen later per huurauto via allerlei Potugees-koloniale stadjes naar weer een andere miljoenenstad: Belo Horizonte. En van daar vliegen we naar Iguacu om daar een paar dagen te genieten van de grootste watervallen ter wereld, op het drielandenpunt van Brazilië, Argentinië en Paraguay. En dan weer terug naar São Paulo. Je ziet, wij gaan ons ook niet vervelen. Wij hebben hier, net als jullie daar, de tijd van ons leven. Liefs en groetjes, Henk (Ria heeft denk ik ook al gereageerd).

• 30 December 2013 - 12:14

Michelle:

Bho wat een spanning weet je vast te houden met dit verhaal. Het lijkt me inderdaad raar om kerst met zo'n korte broek Door te brengen. Maar fijn dat jullie de dagen goed zijn Door gekomen . Wat een leuke trip hebben jullie gemaakt alleen erg spannend met dat van Martijn. Normale zie je zo dingen alleen op de televisie. Jullie zullen wel erg geschrokken zijn.
    Alvast een goede roetsj.
    liefs michelle

• 30 December 2013 - 19:11

Linda:

He Lau en Martijn,
    Jeetje, jullie maken het wel spannend he?!
    Gelukkig is het goed afgelopen.
    Wel leuke dingen wat jullie gedaan hebben.
    Veel plezier.
    Liefs Pat en Lin